Historia

”Fotosällskapet” bildades den 5 oktober 1944, men namnet ändrades ganska omgående till Nyköpings Fotografiska Sällskap.

1970 var det återigen dags att ändra namn, den här gången till Nyköpings Fotosällskap.

1988 bytte klubben återigen namn, den här gången på grund av sammanslagningen med Tunabergs Fotoklubb, och namnet blev Nyköpings Fotoklubb.

År 1970 fick fotoklubben sin första egna lokal på Behmbrogatan, sedan blev det Erikslundsvägen. År 1981 flyttade klubben till Ahlbergers Väg.

Numera har fotoklubben ingen egen lokal. Vi använder lokal hos Studiefrämjandet i Nyköping.

Varför en fotoklubb?

Varför gå med i en fotoklubb när det finns massor av idéer och kunskap för dig som är fotointresserad på Internet? Jo, för att i en fotoklubb kan du få direkt och personlig respons på dina bilder och idéer, från personer du känner och litar på.

Det är både roligare och mer lärorikt att göra saker tillsammans och med lite tur kan du hitta en riktigt god fotokompis. Om vi är flera, kan vi göra mer än du kan göra ensam, t.ex. studiebesök på platser där de inte tar emot enstaka besökare.

En klubb kan hålla med resurser som det kan vara svårt för dig att finansiera eller ordna plats för. Klubben kan också ordna kurser och annan utbildning.

Att ensam göra en utställning är för de flesta alltför dyrt och svårt. Nyköpings fotoklubb gör utställningar med jämna mellanrum.

Kanske har du andra idéer du inte kan eller vill genomföra ensam? Då kan klubben ställa upp. Det finns fler skäl att vara med i en fotoklubb.
Bli medlem redan i dag!

Resurser och förmåner

Att vara medlem i Nyköpings Fotoklubb innebär tillgång till en rad resurser och förmånder, som t.ex:

• Föredrag och ibland kurser om olika fotorelaterade ämnen.
  • Utflykter till intressanta platser att fotografera och studiebesök..
  • Galleri på hemsidan med dina egna och andra medlemmars bilder
  • Personliga kontakter.
  • Möjlighet till bildkritik från personer du känner.
  • Ansikte mot ansikte kritik, tips och diskussioner.

Våra månadsmöten

Nyköpings Fotoklubb samlas till möte sista måndagen i varje månad utom juni, juli och december. Mötestiden är 18.30 till ca 20.30. Programmet varierar och till varje möte kommer en kallelse upp på hemsidan och som mail.

Ett stående inslag är Månadens tema. Deltagarnas digitala bilder mailas  till bilder@nykopingsfotoklubb.se. Vi tittar gemensamt på insända bilder. Vi brukar prata om bilderna.  Bilder från mötena läggs också ut på hemsidan.

Ofta har vi gäster till månadsmötena, ofta fotografer som visar och kommenterar egna bilder, ger tips eller håller kortkurser i något ämne. Också medlemmar kan vara ”gästföreläsare” och visa bilder och berätta om sina bilder.

Vid mötena finns också tillfälle till diskussion kring olika frågor. Naturligtvis tar vi också en kaffepaus med ”doppa och snack”.

Våra månadsaktiviteter

Mellan månadsmötena försöker vi ha någon aktivitet. Det kan vara information om ett ämne, utflykt för att fotografera, workshop, minivariant av fotomaraton mm.

Klubblokal

Efter många år i egen klubblokal på Högbrunn håller Nyköpings Fotoklubb numera  till i Studiefrämjandets lokaler på Brunnsgatan 5 i Nyköping.