Månadsmöte den 25 april 2022

Detta månadsmöte hölls som ett ”hybridmöte”. D v s mötet hölls både digitalt och fysiskt (i lokalen på Studiefrämjandet).

Nästan 20 medlemmar var närvarande antingen digitalt eller i lokalen.

Gäst denna gång var Staffan Jofjell som arbetat med bilder en stor del av sitt liv.

Staffan är verksam i Värmland och deltog därför digitalt från Munkfors. Tyvärr var inte tekniken med oss den här gången varför de som fanns på plats i lokalen inte kunde följa Staffans föredrag.

Vi andra fick följa med Staffan på hans fotoresa. ”Livets bilder”.

Han började med att visa sina lokaler där han har bl a sitt arkiv med mängder av fotografier och ett analogt mörkrumslabb.

Intresset för bilder och bildberättelser väcktes hos Staffan i tidig ålder, genom de bilder hans pappa hade tagit från fjällvärlden och från kriget.

Staffan visade bl.a. många svartvita bilder från Berlin, både från tiden före och efter murens fall.

Ett projekt han förevigat var sexdagarsloppet i Berlin 1985.  Det var ett anrikt lopp som cyklas på en velodrom under sex dagar.

Staffans sått att visa sina bilder och berätta om dem var mycket intressant.

Han hjälpte oss sedan att kommentera medlemmarnas inskickade ICM-bilder på ett bra sätt.

Skribenten och flera medlemmar tycker att det var en mycket givande kväll i bildens tecken.

Några kommentarer:

”Väldigt roligt att ta del av hans fantastiska arbete med foton från olika tider! Väldigt givande föreläsning.”

”Bra föreläsare och också bra på att kommentera våra bilder på senaste medlemsmötet.”

Medlemmarnas egna bilder för april månad med tema ICM: