Månadsmöte den 28 mars 2022

Månadens möte hölls med 13 medlemmar fysiskt närvarande i lokal hos Studiefrämjandet och 5 medlemmar som deltog digitalt via Teams.

Gunnar hälsade välkommen och började med att berätta om klubbens kommande aktiviteter som även finns att läsa om på hemsidan.

Gunnar meddelade också att det blir utställning av medlemmarnas bilder på Uvsta i sommar också.

Därefter vidtogs bildvisningen, där inskickade bilder på tema ”is” respektive ”spegling” visades och kommenterades.

Liksom tidigare hade alla medlemmar fått en mall som hjälp att tänka på inför bildpratet.

Mallen tar upp ett antal punkter att tänka på när vi ser en bild:

• Innehåll & Budskap
  • Originalitet
  • Komposition
  • Teknik + Efterbehandling
  • Det som är bra med bilden
  • Det som går att förbättra

Syftet med bildpratet är bl. a. att medlemmarna ska utvecklas som fotografer.

Som avslutande programpunkt visade Erik några olika tekniker för bildbehandling i Lightroom respektive Photoshop. Han visade:

–        Hur man kan trolla bort objekt i en bild (ta bort personer ur en bild genom att kombinera flera bilder i Photoshop).

–       Hur man med hjälp av flera bilder kan få skärpa från förgrund till bakgrund i en bild (expandera skärpedjup genom blending i Photoshop).

–       Hur man kan få en jämn exponering i en bild med för starka kontraster med hjälp av HDR-teknik. (expandera tonomfång genom HDR i Lightroom).

–      Hur man kan utöka en bild genom att lägga ihop två bilder i sidled (vidga vyer genom att stitcha bilder i Lightrom)

Sammanfattningsvis var budskapet enligt Erik egentligen att:

• Det finns fantastiska möjligheter i Lightroom och Photoshop.
  • Pröva gärna och finn ut

Tema för medlemmarnas egna bilder till april månads månadsmöte är ICM dvs. Intentional Camera Movement.

Medlemmarnas egna bilder:

Tema Spegling-Reflektion: