Månadsmöte den 30 november 2020

Årets sista månadsmöte hölls den 30 november. Mötet hölls digitalt och 14 medlemmar anslöt.

Månadens föreläsare heter Åke Ericson. Efter att bland annat ha jobbat som pressfotograf på Aftonbladet nära 10 år sa han upp sig på därifrån för att satsa på egna projekt under längre tid. Han vill genom sina projekt ge de utsatta en röst. Det handlar om att förmedla en känsla till betraktaren, något som inte alltid är så lätt att få till.

Hans fotograferande har hittills resulterat i flera utställningar och böcker. Dessutom har han vunnit pris i International Photo Awards 2020 för sin senaste bok.

Åke visade en del av sina berörande bilder och berättade samtidigt engagerat runt bilderna. Under efterföljande frågestund gav Åke också  nyttiga tips runt fotografi.

Efter det intressanta föredraget med Åke var det dags för den stående punken på våra medlemsmöten, medlemmarnas egna inskickade bilder. Denna månads teman var ”Novemberkänsla” och ”Fåfänga”.

28 bilder hade inkommit och som vanligt var det intressant att se medlemmarnas olika tolkningar av temana.

Ordförande Gunnar berättade att nästa fotoaktivitet blir redan den 7 december. Samling vid Tovastugans parkering kl. 18 för mörkerfoto. Medtag eget fika.

Nästa månadsmöte kommer att äga rum den 25 januari 2021. Teman då är ”Ta en bild i stil med Vivian Meier” respektive ”Vinter”.

Gunnar  önskade även God Jul och Gott Nytt År till de medlemmar som inte har möjlighet att delta den 7 december.

Medlemmarnas bilder.

Tema Novemberkänsla: