Workshop 29-30 augusti 2020

Nyköpings Fotoklubbs höstaktiviteter inleddes med en workshop med Jan Pedersen. Jan är medlem i Naturfotograferna/N och är en erfaren fotograf och lärare i foto.

Workshopen handlade om Makrofotografering och lokalen var Nynäs Slotts köksträdgård.

Väderprognosen förutspådde regn på lördagen vilket det också blev!  Trots regnet ställde alla anmälda deltagare upp mangrant.

Den första delen av workshopen på lördagen var teoretisk och tack vare välvilja från Nynäs Slott kunde den delen hållas inomhus. Jan visade bilder och berättade och gav många tips om makrofotografering. Deltagarna fick även tillfälle att skapa egna diffusorer att använda vid blixtfoto.

Efter det obligatoriska kaffet var det dags att omsätta teori till praktiskt fotograferande.

Slottsträdgården är ett tacksamt ställe för makrofoto. Mycket blommor och insekter trots att vi nu var i slutet av augusti. Trots lördagens regn med våta deltagare och kameror var det idel glada miner.

På söndagen var vädrets makter på fotoklubbens sida och fotograferandet fortsatte.

Vid lunchtid avslutades workshopen på baksidan av orangeriet.

Workshopen var mycket uppskattad och resulterade i många makrobilder.

Deltagarna uppmanades att välja ut några bilder var och skicka dem till Jan, vilket alla deltagare gjorde.

På torsdagen (3/9) kopplade deltagarna upp sig till ett digitalt möte med Jan via Zoom. Han gick igenom bilderna och gav konstruktiv kritik och visade även rent praktiskt i Photoshop vad som kunde göras ännu bättre i efterbehandlingen.

Exempel på deltagarnas bilder från workshopen: