Månadsmöte 25 november 2019

Bröllop och jubileumsfunderingar

På årets sista månadsmöte gav vår egen medlem Mats Lindkvist oss en lektion i konsten att vara bröllopsfotograf. Alls ingen sinekur, var min reaktion efter Mats instruktiva guidning genom de olika momenten i ett större bröllop. Att bygga upp en god relation med bröllopsparet, trots att man inte är delaktig i det som äger rum, och ständigt på rätt plats men ändå osynlig – och dessutom ta bra bilder! Verkar vara väldigt jobbigt och väl värt slanten det kostar uppdragsgivarna. Men enligt Mats finns det ett stort plus: att det är ett glädjefyllt sammanhang, då alla gör sitt bästa för att det ska bli lyckat och därför glatt ställer upp inför fotografen. Och de där bilderna som Mats skapat kommer sedan att hänga med genom generationer och väcka många sorters känslor till liv. Hur många sysselsättningar ger så värdefulla resultat?

Sen var det förstås som vanligt en genomgång av månadens temabilder, denna kväll kring Spegling och Blandning. Det blev många dekorativa vattenspeglingar (är man ute på spegeljakt kan man alltid gå till Korsbron) och en hoper färgglada höns av okänd härstamning (bland annat).

Till nästa år gör vi en liten ändring i upplägget av månadens bilder så att ett tema för varje månad bestäms i förväg (tema 1). Vi börjar med att schemalägga teman för januari–maj 2020. Tanken är att det med dessa teman i bakhuvudet finns möjlighet att ge dem mer tid och arbetsinsats. Samtidigt fortsätter vi att dra ett kompletterande tema (tema 2) vid mötena. Denna kväll var det förstås Mats tur att dra lott. Det blev  Mångfald som blir ett av två teman för första månadsmötet 2020. Vid Luciaträffen den 9 december ska vi lägga schemat för ”fasta” teman vid vårens möten. Till sommaren kan vi se om det blev en lyckad nyordning.

Till sist några funderingar. När vi tog ner vår jubileumsutställning på Culturum dök det upp en äldre man som undrade om en viss person fortfarande var medlem i klubben. Namnet hade han glömt, men han mindes att vederbörande varit polis. När vi pratats vid en stund förstod jag att den han sökte var Nils Johnsson, en av klubbens grundare! Svaret var ju nej, men mannen blev glad över att någon bekräftade hans minne. Först tänkte jag att det var en lite besynnerlig fråga. Vi hade ju just firat 75-årsjubileum. Sen insåg jag att det inte var helt omöjligt att överkonstapel Johnsson kunde vara vid liv. Men då skulle han 1944 ha varit i tjugoårsåldern och det var mindre troligt med tanke på yrkestiteln. De är troligen alla borta nu: fotograf Denler som satte igång processen, arkitekt Fejk som tog över ordförande­posten efter Denler, herr Nordström som förde protokollet de första åren, doktorinnan Karlsson (enda kvinnan) som slapp koka kaffe, konstapel Johnsson och alla de andra som byggde upp det som idag är Nyköpings Fotoklubb. Men när vi nu går in i 2020-talet är de väl värda en sista hälsning innan tiden definitivt runnit ut för dem.

November månads temabilder. Teman var Spegling och Blandat: