Månadsmöte den 27 augusti 2018

Den 27 augusti var det upptakt för fotoklubbens höstsäsong. Hela 28 medlemmar kom till mötet!

Gunnar hälsade välkommen och informerade om några saker:

• Höstens program ligger ute på hemsidan.
  • Närmast i tur är den 8 september då Marie Linderholm från Bildproffsen kommer att leda en aktivitet som har temat ”Fotografera porträtt ute”.
  • Polisen i Nyköping har bjudit in fotoklubben att visa bilder i deras lokaler. De kommer ev. att varva mellan fotoklubben och någon konstförening. Kontakta Eva om du är intresserad.
  • Den 5 september startar en fotokurs i Medborgarskolans regi med handledare från fotoklubben. Om du är intresserad, anmäl dig via Medborgarskolans hemsida.
  • Gunnar hälsade även 3 nya medlemmar välkomna!

Därefter tog kvällens fantastiska astrofotograf vid.

Han heter Johan Klinthammar och bor utanför Katrineholm. Johan är självlärd och att döma  av bilderna han visade och av det han berättade har han kommit väldigt långt inom området som är fotografering av stjärnhimlen.  Vi fick se fantastiska bilder från rymden. Solen, nebulosor, stjärnfall, norrsken, ja det mesta. Ja till och med månen fanns med på någon bild men Johan var tydlig med att månen inte tillhör hans favoritobjekt. Nej istället är det månen och/eller moln som är det som hindrar honom när han vill ut i mörkret med kameran.

Förutom alla fina bilder berättade Johan även om praktiska tillbehör när man vill fotografera himlavalvet.

Johan fick många frågor efter sitt inspirerande föredrag och avslutade med att dra nästa månads tema som blev ”Stilleben”.

Efter den obligatoriska kaffepausen berättade Gunnar, Margareta och Eva om kurser de gått på i sommar. Det är Folkhögskolorna som varje sommar anordnar en mängd kurser och bland annat inom fotografi. Som deltagare betalar man inget för kursen. Man betalar bara för kost och logi. Rekommenderas!

Gunnar berättade även om hans deltagande i Stockholms fotomaraton som pågår i 24 timmar varunder man ska leverera bilder enligt tema man får vartefter. Han var trött efter målgång! ( Det finns även en ”halvmara” på 12 timmar.)

Bildtemat för kvällen var ”Krokigt”. Som vanligt blev det mycket skratt vid bildvisningen.

Det var bilder alltifrån Krokek till  ekivok bild från en camping i norr.

Nästa månadsmöte är måndagen den 24 september. Tema till nästa månadsmöte är  ”Stilleben”.

Temabilder ”Krokigt”: