Månadsmöte den 24 april 2017

Möte om och med samtal!

Ännu ett i raden av trevlig månadsmöten! Numera är vi vana att vara riktigt mänga medlemmar på våra möten. Denna gång var det många som hade förhinder varför vi ”bara” var 18 närvarande.

Joakim inledde mötet trots att han själv inte visste om han kunde närvara förrän strax innan mötet eftersom deras tredje barn är på ingång.

Eva tog vid med information. Fotoklubben kommer i år i samarbete med Gästabudsåret att arrangera hela tre fotoutställningar!

Först ut är Uvsta Östergården, ”Fokus på Nyköping – Staden genom kameraögon”. Den kommer att pågå 1-30 juni.

I slutet av juli blir det en endagsutställning i hamnen som kommer att kallas ”Nyköpingsplanket”. Vi i fotoklubben, liksom allmänheten, får chansen att visa upp våra bilder i hamnen. Det är samma dag som Nyköpings Festdagar inleds, så det blir troligen mycket folk som kommer att cirkulera den dagen.

Årets tredje utställning kommer att äga rum i Stendörren mellan 2 – 20 september. och heter ”Vår givmilda natur” Det finns fortfarande chansen att anmäla intresse av att delta (meddela innan 30 april).

Den 26 augusti är fotoklubben tillfrågad om vi kan delta under en familjedag på Stendörren. De som arrangerar dagen vill att vi i fotoklubben visar lite om fototekniker (fågelfoto med zoom-objektiv, makrofoto o s v.).

Nästa månadsaktivitet blir en fotoutflykt till Sparrekolms ekhagar lördagen den 13 maj. Samling för samåkning ICA Oppeby kl. 10.

Vi har även fått en inbjudan att delta i en spännande aktivitet som fotoklubben Zoom i Odensbacken arrangerar. Det är ett s.k. fotomaraton som går av stapeln i Örebro den 11 juni. Deltagarna ska fotografera 4 olika teman under förmiddagen och 4 ytterligare under eftermiddagen.

Efter Evas information blev det bildvisning av månadens bilder. Temat var ”Samtal”. Projektorn förmedlade många intressanta och spännande tolkningar av temat. Bildvisningen ledde också till flera ”riktiga” samtal runt bilderna. Ett av samtalen handlade om avancerad teknik i form av fotoner och standardavvikelser som kanske inte alla förstod. Vi fick dessutom lära oss om både vänliga och perfekta tal.

Joakim delade ut papper och penna under kaffepausen för att medlemmarna skulle få uttrycka önskemål om aktiviteter under hösten vilket resulterade i flera intressanta uppslag som styrelsen kommer att diskutera.

Erik visade vackra bilder och berättade från flera workshops och egen resa till Dolomiterna. Dessutom fick alla en genomgång av Tilt-shift objektiv. Mer info om dessa finns på denna länk som Erik har delat med sig av.

Nästa månads tema blev: Byggnader

Som avslutning visade Eva bilder från aktiviteten den 8 april. Ett terränglopp fotograferades på olika platser mellan Nynäs och Åda (Trosa). Tävlingen var 50 km i tuff terräng och i kallt väder. Ändå valde en av deltagarna att springa barfota!

Text: Bo Enell

Temabilder: Samtal

Bengt lämnade en lite speciell bild och beskrivning till temat, se nedan.

Förklaring av fotografi Jag tolkade ämnet som sam-tal, d.v.s. tal som hör samman. Ett exempel på detta är så kallade vänskapliga tal, vilket är par av tal där summan av det enas faktorer är lika med det andra talet, och vice versa. De lägsta av de paren är 220 och 284. Talet 284 delas jämnt av följande tal: 1, 2, 4, 71 och 142. Om man summerar dessa blir resultatet 220. Talet 220 har faktorerna: 1, 2, 4, 5, 10, 11, 20, 22, 44, 55 och 110, vars summa är 284. Detta talpar var känt under antiken, och det sägs att älskande som ville att deras kärlek skulle vara för evigt ristade in 220 och 284 på en frukt, delade den och åt upp varsin halva. Med matematisk notation: Två heltal N1 respektive N2 är vänskapliga om de har faktorvektorerna F1 respektive F2, vars element samtliga är heltal, och: N1=ΠF1=ΣF2 N2=ΠF2=ΣF1
Förklaring av fotografi
Jag tolkade ämnet som sam-tal, d.v.s. tal som hör samman. Ett exempel på detta är så kallade vänskapliga tal, vilket är par av tal där summan av det enas faktorer är lika med det andra talet, och vice versa. De lägsta av de paren är 220 och 284. Talet 284 delas jämnt av följande tal: 1, 2, 4, 71 och 142. Om man summerar dessa blir resultatet 220. Talet 220 har faktorerna: 1, 2, 4, 5, 10, 11, 20, 22, 44, 55 och 110, vars summa är 284. Detta talpar var känt under antiken, och det sägs att älskande som ville att deras kärlek skulle vara för evigt ristade in 220 och 284 på en frukt, delade den och åt upp varsin halva.
Med matematisk notation:
Två heltal N1 respektive N2 är vänskapliga om de har faktorvektorerna F1 respektive F2, vars element samtliga är heltal, och:
N1=ΠF1=ΣF2
N2=ΠF2=ΣF1

Här är bilderna från månadsaktiviteten: Åda wildboar race