Årsmöte och Månadsmöte 27 februari 2017

Ansvarsfrihet och många skratt

Näst sista dagen i februari månad anno 2017 hölls årsmöte i Nyköpings fotoklubb; en lättsam procedur som avklarades med bravur av mötesordföranden Pontus. Enda problemet var att hålla Joakims fingrar borta från ordförandeklubban tills han i laga ordning återinstallerats som ordförande. Han är ju så ivrig vår hedervärda ”lokförare”. När gamla styrelsen väl fått ansvarsfrihet och återvalts (med ett nytillskott) och alla dagordningens punkter var uppfylla, satte Joakim fart på tåget igen genom att övergå till månadsmöte och informera om kommande verksamhet. Bland annat berättade han att styrelsen (den nygamla) beslutat avbryta all aktiv jakt på ny klubblokal under år 2017. Vi börjar känna oss hemma hos Studiefrämjandet och arrangemanget har många fördelar som vi nu skall lära oss utnyttja.

Förutom sedvanliga månadsmöten skall vi fortsätta med ”mittimånadenaktiviteter” (visst är svenska ett fantastiskt språk?). Närmast i tiden ligger en utbildningsdag lördagen 18 mars kl. 10–14. Joakim återkommer med information om innehållet. Vi kommer också att bilda aktivitetsgrupper kring olika specialintressen som verkar vid sidan av den gemensamma verksamheten. På årets program står vidare två utställningar, en i juni (Uvsta Östergården) och en annan i september (Naturum vid Stendörren). Sen skall vi ordna fotoplank för allmänheten den 29 juli under festdagarna. Så vi har redan skäppan full, men det är inte otroligt att det dyker upp mer. Huka er kommunpolitiker! Nyköpings fotoklubb är på gång …

Efter fikat och snacket runt kaffemaskinen var det dags för bildvisning på temat Matlagning. Det blev många smaskiga bilder som fick det att vattnas i munnen. Det finns visst läroböcker i hur man fotar mat så att det inte blir en massa blänk och annan teknisk styggelse, men jag tyckte faktiskt att kvällens bildmeny frestade mycket mer än bildutbudet i de flesta böcker om mat. I verklighetens kök blänker det ju faktiskt om ett stekt ägg!

Hur många som deltog i kvällens möte vet jag inte, men vår kassör Björn upplyste oss om att hela 67 % av medlemmarna var aktiva sådana, dvs. deltar i möten och andra aktiviteter. Det är en väldigt bra siffra, som vittnar om en levande förening där medlemmarna trivs. Vilket bekräftas av alla glada skratt som numera ingår i mötesprogrammet.

Att dra nästa månads tema ur vår ”lottburk” lämnas vanligen till gäster eller nya medlemmar. Så ock denna afton. På lappen stod NATTLJUS. Glöm inte stativet manade Joakim innan det var dags för konstituerande styrelsemöte, medan övriga mötesdeltagare styrde hemåt. Tåget tuffar vidare.

Bilder till temat ”Matlagning”