Månadsmöte 25 januari 2016

Knökfullt!
Vid första månadsmötet 2016 blev det trångt värre i klubblokalen på Ahlbergers väg 11. Med sju extra besökare som ville ”kolla läget” i vår klubb och en lokal ”kändis” som gäst, blev det hela 26 personer som skulle klämma ihop sig i studion för att få en gratislektion av SN-fotografen K-G Z Fougstedt. Det blev förstås trångt.

Men hellre väl trångt än alltför rymligt! Det är en läxa vi lärde oss när vi under några år höll till i NK-villan. Vi hade frusit grymt i klubblokalen och trodde det skulle bli trevligare att ta emot gäster i större och lite elegantare utrymmen. Men oj, vad vi bedrog oss. I NK-villan slapp vi visserligen frysa, men istället förlorade vi ”närkontakten” med våra gäster – och vad värre var: vi tappade bort varandra! Det bidrog säkert till att medlemsantalet snart sjönk och aktivitetsgraden än mer. Så småningom tillbaka i källaren, med ett el-element som upptinare, fann vi genast hur mycket det underlättar kontakterna att behöva knuffas lite med grannen. När sen Joakim kom och tog hand om oss, kunde vi bara konstatera att vi alls inte ”trivs bäst i öppna landskap” (skriver en som från början verkade kraftfullt för att vi skulle flytta till NK-villan, mest för att hon frös så illa).

Tillbaka till senast förlidna möte! Jag hoppas K-G Z kände att han fick publiken med sig. För det gjorde han. Fina bilder (vilket väl knappast förvånade någon) och livligt eftersnack. Jag tyckte det såg ut som om han trivdes rätt gott, inklämd i en hörna tillsammans med ”laptoppen”, utan möjlighet att smita iväg! Det blir så mycket mer avslappnat och kravlöst när man kommer varandra närmare rent bokstavligt. Sedan Joakim nu fått upp projektorn i taket, fungerar det ju också praktiskt riktigt bra. Men ok, 26 personer är nära den absoluta gränsen. Nästa steg blir väl att också hissa upp en del av publiken i taket.

När fotograf Fougstedt till sist tilläts smita iväg, blev det rush till kaffebordet. Därpå kikade vi igenom våra månadsbilder på tema Åldrande. De var kanske lite färre än brukligt, men de gav mig intrycket att våra alster gradvis blir allt bättre. Kanske det snart är dags att visa upp oss för omvärlden igen?

Så var fikarasten över och det kallades till teknikkvart med Erik, som undervisade om ”hyperfokal”. Vet ni inte vad det är, får ni allt mejla Erik. Då får ni bästa svaren. Till sist fick de personer som kommit för att studera våra förehavanden fråga ut Joakim om ditt och datt och lite mer. En av dem fick äran att dra nästa månadstema och gjorde det så illa att det blev STRÅN! Vad kan man göra av ett dylikt ämne annat än leta upp vass med istappar eller gräs med vattendroppar? De fem nyfikna som förklarade sig beredda att gå med i klubben är i alla händelser hjärtligt välkomna!