Luciaavslutning 14 december 2015

15-2734      15-2736      15-2731

Den 14 december var det dags för Nyköpings Fotoklubbs sista aktivitet året 2015 – som bestod i samling på Stora torget, nattfotografering, vandring genom stan till klubblokalen i Högbrunn och återuppvärmning medelst glögg och pepparkakor. Det var andra året i följd som vi avslutade året på detta sätt. Blir det likadant 2016, så har vi skapat en tradition. Sådana kan leva länge om man vårdar dem!

15-2740      15-2743     15-2741

Nu blev det förstås ingen större folksamling på Stora torget. En hastigt påkommen köldknäpp, den årliga influensans föga efterlängtade ankomst, julstök och diverse andra förhinder decimerade antalet deltagare. Däremot inte humöret på den tappra lilla skaran om sju själar. Det var kallt och tomt på torget men stativen åkte upp och gradvis förfrysande fotografer väntade tålmodigt på att folk och bilar skulle dyka upp på exakt rätt ställe framför kameran, medan andra försökte hitta rätt vinkel att fånga in den stora granen. Själv lekte jag nyhetsfotograf och knäppte kompisarna med föga lyckosamt resultat. Frös gjorde vi, men det kändes egentligen rätt efter att ha haft nästintill sommar veckan innan. Det var ju i alla fall dagen efter Lucia!

Till slut måste vi i dock röra på oss för att inte förvandlas till isskulpturer och drog ner längs Västra Storgatan. Nere vid nya järnvägsrondellen (jag kan inte det officiella namnet) hade ett par parkerat sin bil, och som jag var rädd om tårna bad jag om lift. Men fyra ståndaktiva kamrater tog sig per apostlahästar till Ahlbergers väg 11, vilket gick betydligt fortare än att cirkla runt och leta parkerings­plats. Så fick de sin rättmätiga belöning. Varm alkoholfri glögg, hemlagad choklad­sockerkaka med kokos­flis (inte heller namnet på detta välsmakande snask är jag bekant med) samt inköpta pepparkakor med grönmögelost per tub smakade himmelskt.

Familjens bostad Heliga familjen

Väl upptinade tittade vi så på årets bildskörd och pratade foto i allmänhet (mest Lightroom som verkar vara väldigt ”inne” just nu). Till sist var det tid att överlämna en liten gåva ”Till familjen Berndes julen 2015 som tack för den oemotståndliga entusiasm och energi varmed pappa Joakim under året vårdat Nyköpings Fotoklubb”! Gåvan bestod i en”julfamilj” från Nepal och en vackert flätad korg från Ecuador att förvara den i. Baktanken är att vår förträfflige ordförande aldrig skall lyckas glömma sin tid i Nyköpings fotoklubb! För varje jul, när det ”toviga” paret med sitt linde­­barn ställs upp på hyllan (eller var det nu blir) kommer han att bli påmind om oss och fälla en sakna­dens tår. Grymt men genialt, eller hur? Sen packade vi ihop prylar och persedlar och drog hem i den glada förhoppningen att vi alla ses igen när januari 2016 närmar sig slutet.

När detta skrivs har det nya året redan inträtt, så avslutningen får bli ”God fortsättning på fotoåret 2016, kära fotoklubbare”!