Månadsmöte 30 november 2015

Gott slut på ett gott år

Så har vi klarat av årets sista månadsmöte. Klarat av? Låter som om klubbmötena vore tråkiga plikter, men det var bara fingrarna som slant på tangentbordet. Årets sista träff blev inte lika välbesökt som oktobermötet, men 16 personer är inte illa. För några år sedan kunde antalet vara 6 personer! Så nog har klubben fått nya vingar. Där slant väl ordvalet igen, men ännu har jag bilden av oss som en fågel Fenix, väckt till nytt liv av vår entusiastiske ordförande. Måtte han orka hålla oss i luften också under 2016!

16 deltagare är ett gott medelvärde för våra möten numera. Inte alltid exakt samma personer förstås, så den aktiva delen av medlemskadern ligger på något över 20 personer av 36 betalande. Det är riktigt bra siffror, men när det nu börjar bli ordning på klubblokalen har vi plats för fler aktiva och naturligtvis för hur många betalande som helst (!). Metoder för nyrekrytering och inkomsttillskott diskuterades på senaste styrelsemötet. Ett beslut var att satsa på tillverkning och försäljning av vykort med motiv från Nyköping. Tryckkostnader m.m. är under utredning, men Joakim uppmanade alla på mötet att börja leta fram lämpliga bilder. Säkert har vi gott om bilder i arkiven, och stan ligger ju fortfarande kvar!

”Stillhet” är något de flesta av oss tycks förknippa med vatten och skog, så kvällens bildvisning var ovanligt vacker och rogivande. Många nytagna bilder av årets milda höst blev ett fint avsked av året 2015.

Ett viktigt moment i fotoklubbar har alltid varit utbildning i olika former, men i Nyköping har den biten under många år fått liten plats. En teknikkvart har visserligen sporadiskt ingått i programmen men först på senare tid har den fått en mer framskjuten plats. Åter är det Joakim som varit drivkraften. Eftersom han älskar att undervisa (det är i vart fall vad man kan utläsa av hans beteende) så ingår kunskapsförmedling numera i alla programpunkter. Vanligen också en särskild kvart, som ofta blir lite längre än så. Den här kvällen handlade det om Lightroom. Nu har klubben dessutom fått en digital ”frågelåda”, dit man kan skicka såväl dumma som kluriga frågor. Anonymt om man så vill. Det är bara att klicka vagafraga@nykopingsfotoklubb.se och hoppas på svar.

Det serveras också riktigt ambitiös undervisning, t.ex. vid den extra aktivitet under november då Joakim höll nybörjarkurs i Lightroom. Deltagare som jag intervjuat var mycket nöjda med de 4 timmarnas mangling och ville gärna ha fortsättningskurs. Joakim förklarade sig villig att både lära ut mer och ta hand om nya ”elever”. Nu har vi inte bara trevligt tillsammans, nu börjar vi också förkovra oss som fotografer. Inte illa!

På årets fotomässa köpte jag boken ”Svart på vitt om Tio fotografer”. Det var en grupp fotografer (alla senare stora namn) som gick samman i ett slags kooperativ. Jag har hittat mycket tänkvärt i boken. Bland annat Rune Hassners vidräkning med 1960-talets trånga ramar för vad som var god fotografi (artikel 1968 i Populär Fotografi). Han klagade bl.a. på ”idiotiska fototävlingar och klubbkrig”. Det senare tror jag inte längre förekommer, men tävlingar är fortfarande obligatoriska. Jag känner mig rätt stolt över att ha inspirerat vår klubb till att slopa denna urgamla ”vana”. Nu undrar jag om det finns fler klubbar som vågat ta steget? Vore intressant att veta.

Måndagen den 14 december avslutar vi med Luciaträff. Vi möts på Stora torget, försedda med kameror att skrämma alla julshoppare med, och vandrar sedan till klubblokalen för glögg, pepparkakor och vad annat vi kan hitta på. Jag tror att tiden är satt till 18.30, men Joakim kommer säkert med en påminnelse.

Sen vill ni förstås veta temat för januarimötet anno 2016 – det blev ÅLDRANDE.