Klubbmöte september 2015

28 september 2015

En kväll ägnad bilder

Vackra och besynnerliga frukter är tacksamma motiv. Att stilleben med blommor och frukter hör till de äldsta icke-religiösa motiv som återgavs med färg och pensel är lätt att förstå. Septembermötets bilder på temat Frukter blev också riktigt ögongodis för de 15 deltagarna, som denna kväll fick avnjuta en ovanligt riklig bildskörd.

Efter äpplen och brödfrukter blev det bilder från september månads aktivitet, som var en utflykt till Norrköping. Ett gäng med fyra herrar (det blev inte fler, för september verkar som maj vara en månad då allt skall ske!) besökte först natur­reservatet Djurön utanför staden och traskade sedan runt i den särpräglade stadskärnan kring ”Strykjärnet”. Varför kan man inte bygga lika vackra industrimiljöer idag? Man hade ju inte mer pengar för 150 år sedan, men ändå var man mycket mer noga med kvalitet och ”estetisk hållbarhet”.

Efter kaffepausen var det dags för en USA-resa från Florida till Kalifornien, med en ordentligt tilltagen omväg inkluderande Texas, Colorado, Utah och Montana. Ingvar, som gjort en sju veckors rundresa med husbil over there, visade ett urval bilder från sin fantastiska resa. Vi fick följa honom till alla de klassiska sevärdheterna som Everglades, Yellowstone, Bryce Canyon, Death Valley och känna ett sting av avund. Ingvar själv fick uppenbarligen blodad tand, för snart bär det av till Vietnam. Lyckans ost! Det fina är att sedan kan vi hemmasittare få göra ännu en bildresa.

Nu borde det väl ha räckt med bilder? Men nej, det återstod några bildbevis på den stora händelsen natten innan: Blodmånen. Några, däribland Joakim, hade offrat nattsömnen för att få en souvenir från det ovanliga fenomenet. Hans panorama över ett sovande Tystberga under den röda månen blev för mig ett fint slut på en givande bildkväll. Som sedan avslutades med att Joakim serverade en stunds information om HDR-tekniken.

Nästa aktivitet blir en promenad längs Nyköpingsån den 17 oktober. Samling sker vid Hamnmagasinet kl. 10.00. Förhoppningsvis har hösten då brukat alla färger på sin palett. Temat för oktober? Jo, det blev ett äkta hösttema – REGN.

Jag har med glädje noterat är att de aktiva medlemmarna börjat meddela när de inte kan komma till månadmötena. Det visar att vi börjat få den rätta gruppkänslan och bäddar för många fina möten framöver.

Frukter

Bloodmoon