Årsmötet 2015 – Som Fenix ur askan

Fenix sv

Så har Nyköpings fotoklubb haft sitt årsmöte 2015. Det krävde en hel del förarbete men sen gick det som smort. Gamla styrelsen befriades från ansvar och en ny, något omstuvad tillsattes. Med alla poster fyllda och Joakim Berndes omvald som kapten, kunde sedan styrelsen konstitueras och skutan styra ut mot nya äventyr.

Mellan dessa två pliktuppfyllelser var det förstås vanligt månadsmöte. Första programpunkten var en teknikkvart om Bländarens hemligheter, med Joakim som lärare. Sen gick vi igenom en bunt skräpbilder. Nej, det var inte bilderna som var skräp, däremot temat. Att skräp kan vara både dekorativt och vackert visste vi ju, men den här kvällen var det för mig mest slående att det också kan vara så intressant! Man kan glo på en samling sopor, eller ett förfallet skjul fullt av skrot, både länge och väl och hela tiden göra nya fynd som väcker minnen och funderingar.

Vår nya ordning med ren bildvisning utan tävling fungerar över förväntan. Nu är varje bild sitt eget fokus. Det finns inget spänningsmoment som driver på visningen och konkurrerar om tid och uppmärksamhet. Samtalet kan från fotografens kommentarer ta sidospår åt alla möjliga och omöjliga håll. Teknik och bildupplevelser blandas med anekdoter, skämt och kloka synpunkter. Vi ser verkligen bilderna och vi har roligt.

Innan månadsmötet var slut sattes datum för nästa mitt-i-månaden-aktivitet. Den har Slutartid som tema och skall äga rum på Rosvalla torsdagen den19 mars, om allt går som tänkt. Det blir mer information längre fram.

Till sist hade nya styrelsen som sagt konstituerande möte, medan övriga klubbmedlemmar städade upp och gjorde fint i köket. En nöjd ordförande konstaterade att kvällen varit ett under av effektivitet under många glada skratt (konfirmeras av hans egen blogg här bredvid).

Själv drar jag mig till minnes hur jag en vårdag förra året traskade hem från ett månadsmöte, ilsken som ett bi, och svor över en fotoklubb som inte ens kunde visa bilder. Men ni som inte varit med sedan oktobermötet bör ge klubben en chans till! För vi har skaffat ny fin projektor och något att projicera på, så nu kan vi njuta av våra bilder. Och i studion finns nya blixtar och annat för den som vill leka där. Under våren skall vi snygga till i lokalen och göra den mer trivsam (en del obrukbara möbler är redan borta). Och ­­aktiviteterna är programlagda, så det blir”fullt fokus” ända fram till sommaren.

Så kom igen gått folk! Nyköpings fotoklubb har förvandlats till en glatt kvittrande fågel Fenix!