Fotoklubben firar 70 år med Jubileumsutställning

Välbesökt 70-årsfirande i NK-villan

Nu har vi firat de första 70 åren! Dock inte med grisslakt och dans som 1954 vid första jubileumsfirandet 1954. Istället bjöd vi lördagen den 11 oktober på ”öppet hus” i NK-villan.

1x1-3158

Där hängde vi upp ett sextiotal fotografier, de flesta tagna av nutida medlemmar men också flera från klubbens första årtionde. Därtill lite historik ur vårt arkiv. Naturligtvis hade vi också ett jubileumserbjudande: halva klubbavgiften för år 2015!

När allt var på plats, tänkte vi stoppa i oss var sin ostmacka och vänta ut besökarna. Men innan vi ens fått upp sista namnskylten, vällde det in folk och överrumplade oss! Sen kom det en jämn ström av besökare ända fram till stängningsdags, och vi fick stoppa in tuggorna i förbifarten.

_DSC3165    _DSC3157

Alla utställarna ställde upp för att berätta om sina bilder, prata foto och ge goda råd till dem som önskade. Det blev just som vi hoppats, med mycket prat om utställningen och foto i allmänhet. Flera besökare blev kvar länge och några tecknade sig för medlemskap på plats. Andra tömde lagret av ”reklamlappar”.

När det var dags att i hast plocka ner alla bilder och städa, var det ett gäng mycket glada och nöjda fotografer som konstaterade att det blivit en hellyckad 70-årsfest! Utan fläsk och bordsplacering men helt ägnad Fotografiet.

_DSC3167    _DSC3164

Kerstin Abu