Månadsmöte den 29 oktober 2019

Smygfotografi och tårtkalas

Så har Nyköpings Fotoklubb överlevt trekvarts sekel och blivit vederbörligen avfirad. Med expertledd heldagskurs i landskapsfotografi, en (lovordad) utställning på Culturum och till sist det traditionella tårtkalaset. Dags att blicka framåt och sträva vidare mot hundraårsdagen.

Klubbens nysatsning inleddes med en i verksamheten hittills undanskuffad fotografisk genre: Gatufotografi. Gästföreläsaren, Nils-Erik Larsson från Eskilstuna, visade sig vara synnerligen förfaren i konsten att smyga på aningslösa offer (med förkärlek äldre män; eller ”gubbar” för att tala klar­språk). De åhörare som fick lust att pröva på motivkretsen (det finns många andra slags offer …) fick högst konkreta tips om hur man överrumplar folk och sedan smiter iväg med sina bilder innan brottet uppmärksammats. Nu är det lyckligtvis en fullt laglig form av ”stöld”, och i detta samman­hang stämmer det bra med uttrycket att ”det man inte vet om, lider man inte av”.

Nils-Eriks smått dråpliga beskrivningar fram­manade hos mig en bild av ”smygfotografen Ture Sventon” och framkallade en hel del skratt hos åhörarna. Bildbevisen och de finurliga praktiska råden kan mycket väl ha fått några i publiken att fundera på gatufotografi. I så fall blir Nils-Erik nöjd, för det var enligt han egen utsago syftet med föreställ­ningen. I januari blir det besök av ännu en gatu­fotograf. Varefter det kanske är dags för Nyköpingsborna att hålla sig inomhus?

Till kaffet bjöds det på chokladtårta och de 21 deltagarna tackade inte nej. När vi mumsat färdigt och städat efter oss (vi försöker faktiskt göra minsta möjliga ”avtryck”), väntade månadens bildskörd, som var ovanligt stor, hela 40 bilder. Kanske rentav rekord! Att Fåglar är ett lockande motiv är lätt att förstå. Det hade också resulterat i många goda bilder. Det förekom även några försök på temat Onödigt, med mer eller mindre långsökta motivval. De ”grannaste” (hittar inget bättre adjektiv) bilderna var Jannes sista foton av det gamla flygplan vi lärt känna så väl de senaste åren. Flygplanet bor numera i Kina, så det blir inga nya bilder, men säkerligen dyker det upp en del gamla.

Vad gäller temaval beslöts en liten rutinförändring. Vid Luciasammankomsten den 10 december ska vi fastställa ett tema för var och en av månaderna januari–maj. Vi fortsätter dock att dra det andra temat under månadsmötena. Sista gången innan omläggningen fick Nils-Erik plocka fram två teman för november. Det blev spegling och blandat.

Denna kväll pratades det en hel del kring bilderna, och eftersom dessa var många blev timmen sen innan de sista medlemmarna kunde sätta på larmet, dra igen porten efter sig och styra hemåt. Trötta men förhoppningsvis nöjda.

Bilder till  oktober månads teman Fåglar och Onödigt: